ثبت نام کنید با حساب کاربری خود وارد شوید

سرویس 7 روز ضمانت بازگشت کالا

تماس با ما
021-77684005

تمامي محصولات داراي وارانتي ميباشد

پرداخت در زمان تحويل
امكان تسويه در زمان تحويل

اخبار

محصولات پرفروش
پیشنهاد ما

رشد نوزاد، توانایی های سه تا چهار ماهگی

رشد نوزاد، توانایی های سه تا چهار ماهگی
رشد نوزاد، توانایی های سه تا چهار ماهگی رشد نوزاد، توانایی های سه تا چهار ماهگی21   تیر   2016

رشد نوزاد، توانایی های سه تا چهار ماهگی

كنترل دست های نوزاد در اين ايام بهبود می يابد و حالا می تواند جغجغه يا عروسكش را در دست نگه دارد.
در اين روزها نوزاد شما دانش خود را افزايش و دانسته‌هاي خود را عملي‌تر نشان مي‌دهد. قدرت و توانايي‌هاي او در حال رشد هستند و هر يك از تجربيات جديد در حافظه او ذخيره مي‌شود، نسبت به گذشته احساس مسؤوليت بيشتري مي‌كند، مي‌خندد تا خود را بيان و با افراد مورد علاقه‌اش ارتباط برقرار كند.

رشد فيزيكي
در طول اين ماه نوزاد جهش بزرگي دارد و كنترل بيشتري روي حركاتش پيدا مي‌كند. وقتي كه روي شكم دراز مي‌كشد، به راحتي سرش را بالا مي‌گيرد و خود را از زمين بلند مي‌كند. با كمك دست‌ها و پاهايش سعي مي‌كند تعادل خود را حفظ كند و سر خود را به هر جهتي كه دوست دارد، بر مي‌گرداند.

حركات
وقتي كه نوزاد روي گردن خود كنترل بيشتري پيدا مي‌كند، مرحله جديدي از زندگي او شروع مي‌شود. افزايش قدرت، اطمينان و توانايي او نشان مي‌دهد كه به زودي خود را به هر جهت مي‌چرخاند. هيچگاه از او غافل نشويد؛ زيرا اين لحظات بسيار حساس هستند و با هر بار چرخيدن و قل خوردن ممكن است خطري جدي او را تهديد كند. بعد از اين مرحله، مرحله چهار دست و پا حركت كردن روي زمين شروع مي‌شود.

يادگيري‌ مهارت‌ها
ذهن نوزاد شما به طرز عجيبي در حال رشد است و اين كاملاً با افزايش كنجكاوي‌هاي او مشخص مي‌شود. كم‌كم حالت نشستن را به خود مي‌گيرد. اگر او را براي مدت نسبتاً طولاني تنها بگذاريد، شروع به شكايت مي‌كند. او اشتياق فراواني دارد كه هر چيزي را در اطراف خود به دست بياورد؛ خصوصاً به چهره‌هاي جديد، اسباب‌بازي‌هاي جديد و صداهاي جديد بيشتر كنجكاوي نشان مي‌دهد.

ديدن و شنيدن
نوزاد شما تلاش زيادي مي‌كند براي پاسخ به ديگران از صداي خودش استفاده كند. بينايي او ارتقا مي‌يابد و مي‌تواند از هر دو چشمش استفاده كند و به جاي دور يا نزديكي خيره شود. او بهتر راجع‌به فاصله‌ها قضاوت كرده و بهتر فاصله بين خود و چيزهاي ديگر را درك مي‌كند. هماهنگي دست‌ها و چشم‌هايش بيشتر مي‌شود. چشم‌ها با وضوع بيشتري مي‌بينند و او مي‌تواند حتي به كوچك‌ترين چيزها، مثل يك دكمه نيز خيره شود و يك شي در حال حركت را دنبال كند.
 
ذهن شگفت‌آور
حافظه نوزاد حالا به معناي واقعي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و شما حتماً متوجه يادگيري‌هاي او مي‌شويد. مثلا، براي اولين بار به‌طور تصادفي صداي جغجغه‌اش را در مي‌آورد؛ اما خيلي سريع اين اطلاعات راجع‌به رنگ، صدا، جنس و حركت دادن آن را در ذهن خود ثبت مي‌كند. بعد از آن، هر بار كه صداي جغجغه را در آورد، رفتارش هدفمندتر مي‌شود.

توانايي كنترل اشيا
كنترل دست‌هاي نوزاد در اين ايام بهبود مي‌يابد و حالا مي‌تواند جغجغه يا عروسكش را در دست نگه دارد. او بسيار دوست دارد كه با دست‌هايش كارهايي را انجام دهد. دست‌ها و دهان بهترين ابزارهاي او براي توصيف دنياي پيرامونش هستند. با دست‌هايش چيزهايي را جستجو كرده و بخش‌هايي از آن را به كمك دهانش كشف مي‌كند.
هنوز هم عادت دارد برخي چيزها را به حالت قاپيدن از ديگران بگيرد. وقتي كه اين‌كار را انجام مي‌دهد، در ابتدا نمي‌داند كه بايد با آن چه كار كند؛ اما كمي بعد آن‌را به سمت دهان مي‌برد تا با زبان و دهانش توصيف كند. او سعي مي‌كند با اشياي مختلف كه بافت‌هاي متفاوتي دارند، ارتباط برقرار كند؛ مثل نرم، زبر، سرد، پلاستيكي و ...

فعاليت‌هاي ديگر
وقتي كه نوزاد شما كنترل بهتري روي اندام‌هايش پيدا كند، شناخت بيشتري از اشيا و محيط پيرامونش به دست خواهد آورد. به اين ترتيب تعداد اسباب‌بازي‌ها و بازي‌هايي كه از آنها لذت مي‌برد نيز بيشتر مي‌شود. رابطه داشتن با شما هنوز سرگرمي مورد علاقه اوست. در ضمن از آواز خواندن و دست زدن نيز لذت زيادي مي‌برد.
رشد اجتماعي و عاطفي
نوزاد شما نه تنها وقتي كه به او لبخند مي‌زنيد، به شما لبخند مي‌زند، بلكه ممكن است هنگام لذت بردن از چيزي با صداي كاملاً بلند هم بخندد. او از خودش لذت مي‌برد و در همان زمان هم مي‌فهمد كه چگونه بايد شما را بخنداند و به محبت شما پاسخ مثبت دهد. در حقيقت او عاشق اين است كه شما او را دوست داريد و از اين طريق سعي مي‌كند توجه كامل شما را جلب كند. نوزاد شما حالا ياد گرفته است كه وقتي كاري را انجام مي‌دهد، بايد انتظار شنيدن پاسخ آن‌را داشته باشد. اگر لبخند مي‌زند، انتظار دارد شما نيز به او لبخند بزنيد و وقتي كه مي‌خواهد توجه شما را جلب كند، احتمالاً تلاش مي‌كند مكالمه آهسته‌اي با شما داشته باشد. اين اتفاق نيز يك بُعد جديد از رابطه بين نوزاد و شماست. به او اطمينان دهيد كه همواره به او پاسخ مي‌دهيد و از تمام تلاش‌هايش براي ايجاد رابطه بهتر، آگاه هستيد.

فعاليت‌هاي تكراری
نوزاد شما حالا قادر به تشخيص برخي از اشياي آشناست. او دوست دارد بازي‌هاي تكراري را بارها و بارها بازي كند؛ به خصوص اگر يك اسباب‌بازي در حال حركت صدا نيز داشته باشد. ريتم‌هاي تكراري و آوازهاي ساده برايش بعد از مدتي آشنا خواهند بود؛ حتي اگر بيشتر كلمات را نفهمد. او با چهره‌هاي دوستانه بيشتر ارتباط برقرار مي‌كند. عروسك‌هاي كوچكش را روي انگشت‌هايتان بگيريد و با تكان دادن انگشتان و حرف زدن به جاي صورت‌ها، نوزاد خود را ذوق زده كنيد. به زودي خودش تلاش مي‌كند اين‌كار را انجام دهد.

احساس امنيت
در تمام اين مراحل مسلماً نوزاد شما احساس خجالت دارد. وقتي كه مي‌خنديد هر كس را جذب خودش مي‌كند و ترجيح مي‌دهد اين‌كار را براي كسي انجام دهد كه به حرف زدن با او علاقه‌مند است. اگر مي‌خواهيد يك برنامه منظم خواب داشته باشد، كم‌كم مي‌توانيد چنين انتظاري را داشته باشيد. در زمان‌هاي معين او را كمي راه ببريد، سر وقت به او شير بدهيد، او را حمام ببريد و ... اين‌كار به او ياد مي‌دهد در كارهاي روزمره شركت كند و بداند زندگي‌اش هدف و برنامه‌اي دارد. اين‌كارها به او احساس امنيت مي‌دهد و مطمئن مي‌شود كه شما نزديكش هستيد؛ حتي اگر نتواند شما را ببيند.

توپ بازي
نوزاد شما به‌طور كلي جذب هر چيز كه حركت مي‌كند مي‌شود؛ خصوصاً اگر بتواند آن چيز را تحت كنترل در آورد. او را روي شكمش بخوابانيد و يك توپ رنگي را جلوي چشمانش بغلتانيد. سعي كنيد فاصله توپ تا نوزادتان 60 سانتي‌متر بيشتر نباشد. در ابتدا با علاقه فراوان آن را تماشا مي‌كند؛ اما كم‌كم تلاش مي‌كند خودش نيز در اين كار شركت كند و توپ را در دست بگيرد. حالا كه نوزاد شما علاقه‌مند است هر چيزي را بردارد و در دستش نگاه دارد، مي‌توانيد از فرصت استفاده كنيد و او را با بافت‌هاي مختلف آشنا كنيد.
اسباب‌بازي‌هاي نرم پلاستيكي، زبر و ... با اشكال مختلف را در نزديكي‌اش بگيريد تا تلاش كند آنها را در دست بگيرد و به بافتي كه دارند پي ببرد. اسباب‌بازي‌هاي عروسكي كه به صورت دستكش هستند نيز باعث سرگرمي بسيار زياد آنها مي‌شوند؛ به‌خصوص اگر از صورت‌هاي مختلف استفاده شده باشد. اگر خودتان در منزل آنها را تهيه مي‌كنيد، تا مي‌توانيد نكات ايمني را رعايت كنيد؛ مثلاً از دكمه براي چشم‌هايش استفاده نكنيد و يا اگر اين‌كار را مي‌كنيد، آن‌را خيلي محكم بدوزيد؛ زيرا نوزاد حتماً تلاش مي‌كند آنها را به سمت دهان ببرد.

 
منبع: زندگی آنلاین

  • خواب نوزاد

    خواب نوزاد

  •  جای خواب نوزاد

    جای خواب نوزاد

  • معنی انواع گریه نوزادان، چیست؟

    معنی انواع گریه نوزادان، چیست؟

  • مراقبت از نوزاد در هفته های اول

    مراقبت از نوزاد در هفته های اول

  • نکات مهم در مورد نوزادان، مادران بخوانند

    نکات مهم در مورد نوزادان، مادران بخوانند

  • خرید سیسمونی نوزاد

    خرید سیسمونی نوزاد

نظرات اسال شده

فرم ارسال نظرات:

آدرس:  تهراننبش خیابان بهار پلاک 1 نگبن بهار